Nu är det inte så länge kvar :)

Idag har jag varit hos läkaren med Vilma, vet inte ifall det var bra eller dåligt? Jag o Alex har iaf pratat o kommit överens om hur vi ska göra nu.. Skriver mer om det i ett privat inlägg sen, folk jag inte känner behöver inte läsa just om det..
Har öven hunnit med en promenad med Jenny o Ida idag, alltid lika trevligt att träffa Ida, det händer alltför sällan. Kom iaf just hem från hundhuset, det gick väl rätt okej. Eller ja ganska bra faktiskt :) Jag tog mig i kragen och tränade lite ur lydnands ettan men Rex, nu när han har såå mtk energi pga. skadan så gör han verkligen ALLT man vill, bara han får träna :) Så nu efter hans tillfrisknande så har jag o Alex kommit överens om att ge mkt mer mental träning och lite mindre motion. Rex kan så mkt bara matte o husse vill :)
Har ju dock inte hunnit så långt med lydnanden, men det ska bli andra bullar med det nu. Platsliggning bland massa okända hundar gick bättre än förväntat, dock försökte han slicka o bita på tassen eftersom att tratten var borta, fotgående gick perrans, jättefin kontakt.  Inkallning körde jag bara på koppellängds avstånd eftersom att han ej får springa, det gick bra. Men måste träna på korrekt ingång. Får han även att ta apporten nu, men han vill gärna släppa den efter ett tag..
Han var lite sur mot en långhårig hund, då fick vi ett gott råd som är värt att provas av en instruktör från brukshundklubben. Det var att varje gång han gjorde ett utfall så ska vi bestämt med dov röst fya honom sedan direkt ta ut honom i bilen o lämna honom där. För att sedan 3-5 min efter gå till honom o visa att det är lugnt nu och hämta in honom igen.. Sedan upprepa när det behövs.

Jag provade detta. När jag kom tillbaka för att hämta honom hade han lagt sig i bilen o ville inte kolla på mig när ja kom. Men när jag sa att det är ingen fara, kom nu. Då kom han mot mig med väldigt låg kroppshållning, öronen bakåtstrukna, huvudet sänkt och vftade försiktigt på svansen o försökte slicka på mig.. Han förstod precis att han hade gjort fel o blivit utstängd från flocken för att detta beteende inte godkänns.. Han ville helt enkelt bli förlåten.. Och det blev han självklart :)
Jag tror att denna metod kommer fungera perrans då Rex är väldigt kontaktsökande o vill alltid vara i vår närhet..

Nu är det bara imorn kvar sen får jag träffa o hämta hem Magic :) tjohoooo, underbart!!! Ska passa på att tvätta o städa imorn så dagen går fort.. Funderar även på att fara till mamma o hälsa på, det blir nog så..
Och Lisa gumman följer med mig till Stockholm, TACK! =)

Nu sova

Kommentarer
Postat av: Lisa

Japp! Imorgon åker vi :)

2008-02-21 @ 10:29:38
URL: http://pluppi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0